OM CUBS A/S

Og en smule om Casalogic A/S
Spørgsmål? - kontakt os med det samme!

Om CUBS A/S og Casalogic A/S

CUBS står for Casalogic Utilities Billing System og er et SaaS produkt til automatisk forsyningsafregning.

CUBS udvikles af Casalogic A/S (CVR 30545567), men markedsføres fra oktober 2016 under sit eget brand og virksomhedsnavn (CUBS A/S), som er anmeldt som et binavn til Casalogic A/S hos Erhvervsstyrelsen.

Opdelingen mellem CUBS projektet og Casalogics øvrige aktiviteter indenfor Enterprise Open Source gør det muligt for begge forretningsområder at skabe en klarere profil og lettere kommunikation til de markeder de to enheder hver især henvender sig til.

Kontakt os hvis du har spørgsmål!

Lidt historie

2008 – 2013
Konsulenter fra Casalogic A/S fungrer som udviklingskonsulenter med ansvar for arkitektur og udvikling hos bl.a. Switch.dk (via Naturgas Fyn og senere NEAS), Natur-Energi og Gul Strøm.

CUBS historie
2014 CUBS Salgssystem & aftagenummermodul
2014 CUBS Forbrugsafregning projektstart
2015/2 CUBS Driftsstart 1. feb. 15
2015/9 CUBS ATS godkendt
2016/1 CUBS E2E godkendelse
2016/4 CUBS Engros model godkendt
2016/6 Datterselskabet Obviux solgt til DONG Energi Salg & Service
2017/2 Understøttelse af Naturgassalg
2017/11 GAS Systemtest godkendt

Bonus info

  • Projektstart den 1. december 2014
  • I drift siden 1. februar 2016
  • Godkendt til Engromodel (el)
  • Godkendt til Naturgas kommunikation (EDI)
  • Udviklet 100% i Danmark
  • Software as a Service – ingen lokal installation
  • Hostet af Casalogic A/S på en dansk adresse

Hvordan startede projektet?

Den oprindelige idé om at udvikle et nyt forsyningsafregningssystem kom faktisk fra Stener Glamann fra kommunikationsfirmaet Tankegang A/S i Aalborg. Stener kontaktede Casalogic en dag for at høre om Casalogic ikke kunne udvikle et nyt forbrugsafregningssystem til de nyligt privatiserede forsyningsvirksomheder.

En dialog med Tankegang indledtes og direktør Torben Sørensen tog på besøg hos en række sjællandske forsyningsvirksomheder for at høre om deres behov. På det tidspunkt var de dog ikke lige klar til at være en del af et udviklingsprojekt.

Projektet lå så på hylden indtil 2014, hvor en kontakt til Blue City – senere Blue Energy – kom i stand og en aftale med Blue Energy førte til at CUBS projektet startede den 1. december 2014.

Stener og Torben samarbejder stadig.

Vores væsentligste milepæle

I projektets første 1½ år har mange deadlines og krav været styret af markedsreglerne for el-markedet, som er det første marked som CUBS understøtter den 1. feb 2015.

På kun 1½ måned lykkedes det at udvikle et grundsystem og få systemet godkendt til den daværende Datahub for el-markedet, som er styre af EnergiNet.

Lidt over et år senere  og efter kun ca. 5 måneders udvikling bliver CUBS godkendt til de nye markedsregler for el-markedet – kaldet Engrosmodellen. En opgave som mange af vores konkurrenter har været år om at blive klar til.

I februar 2017 blev vi i samarbejde med vores tidligere datterselskab Obviux klar til at understøtte salg af naturgas.

Fra april 2017 fortsætter CUBS og Obviux – som aftalt – i hver sin retning  med fuldautomatisk forbrugsafregning baseret på CUBS systemet.

Hvor mange arbejder på projektet?

Per 1. november 2017 er der 12 softwareudviklere ansat på projektet.

CUBS teamet består desuden af en produktchef og en programchef/projektejer, samt en mediekonsulent.

Udviklingsprocessen er præget af agile softwareudvikling med en scrum-inspireret planlægning og koordinering af de daglige aktiviteter. Vi prøver at give en udstrakt grad af frihed til at teamet selv kan tilrettelægge arbejdet og fordele opgaverne på baggrund af både kompetencer, behov og udviklernes egne ønsker.

Herudover arbejder teamet sammen med ansatte hos vores kunder og udvalgte fagfolk fra vores øvrige samarbejdspartnere.

Flere folk er under ansættelse.